27 de gen. 2015

Desenes i unitats a cicle inicial

Aquest curs faig matemàtiques també a cicle inicial. A la nostra escola seguim el projecte EntusiasMat a Infantil i a primer de primària. Per tant, els alumnes de segon encara treballen les matemàtiques tal i com s'havien fet abans d'iniciar l'aventura amb EntusiasMat
Durant el primer trimestre els alumnes de segon han estat treballant les desenes, però tot i que la part més mecànica la tenen dominada encara hi ha aspectes que no comprenen. Per tal de millorar-ne la comprensió hem realitzat una sessió utilitzant idees d'activitats que es plantegen l'últim trimestre de primer en el projecte EntusiasMat.
He començat la sessió plantejant un repte als alumnes. Es tracta de comptar la quantitat de pals de polo que he deixat al mig de cada taula i buscar una manera d'agrupar-los que ens faciliti poder-los comptar més ràpid.
Cada grup ho ha fet de maneres diferents i a partir d'aquesta diversitat és d'on n'hem pogut treure l'aprenentatge. Algun grup ha agrupat els pals per colors, altres grups ho han fet per quantitats en grups de 3, 4, 5, 10,... Hi ha hagut alguns alumnes que buscaven la manera d'agrupar-los perquè no els en quedés cap de sol, buscaven múltiples!
Després hem anat apuntant a la pissarra la quantitat total de pals que tenia cada taula i la manera com els havien agrupat. Observant el que havien fet els companys ells mateixos han arribat a les següents conclusions:
- Si els agrupem per colors no podem saber quants n'hi ha a cada grup i no els podem comptar. Quan ens diuen la quantitat que hi ha de cada color hem de sumar.
- Quan els agrupem per quantitats iguals comptem de tres en tres, de quatre en quatre, de cinc en cinc o de deu en deu i anem més ràpid. Després només hi hem de sumar els que han quedat sols.
- Com més grans siguin els grups que hem fet més ràpid els comptarem.
Un cop se n'adonen que és més ràpid comptar de deu en deu els proposo que tothom ho faci amb els seus pals. Algun grup ha entès molt bé això de poder comptar ràpid i els ha agrupat de vint en vint! Els altres s'animen a fer-ho també però hi ha un grup que només té 16 pals i no ho pot fer. Decidim que la millor manera per tots és de deu en deu.
Ara és quan s'adonen que un grup de deu té un nom. És una desena!!! Penso que en aquest moment és quan ells han arribat a relacionar el que estàvem fent amb el que ells ja havien treballat.





Finalment els he donat gomes elàstiques perquè lliguessin les desenes i han dit quantes desenes i quantes unitats tenien a cada taula. Mirant la pissarra on estaven escrits els números que havien tocat a cada taula ens hem adonat que és el propi número el que ens diu quantes desenes i quantes unitats té. La xifra de davant són les desenes i la de darrera les unitats. Alguns alumnes s'han sorprès en descobrir-ho!!! Després hem recollit els pals de totes les taules en dues capses, una plena de desenes i l'altre d'unitats.
Per acabar la sessió els he donat un número a cada taula i els he dit que anessin a buscar la quantitat de pals necessaris (desenes i unitats) per representar la quantitat. Tots ho han fet molt bé, amb seguretat i rapidesa. Només hi ha hagut algun alumne que encara ha necessitat deslligar la desena per comptar els pals.
Una activitat que ha estat tot un èxit!



24 de gen. 2015

Els inicis de l'aprenentatge de la consciència fonològica

Sabem que, perquè aprenguin a llegir i escriure els alumnes d'infantil, hem de treballar la consciència fonològica. Però, a partir de quina edat s'ha d'iniciar aquest aprenentatge?
Segons el nostre referent en aquest tema, l'Enriqueta Garriga, a P3 ja podem començar. Ella aconsella realitzar jocs i activitats diaris i durant 15-20 minuts al llarg de tota l'etapa d'Educació Infantil.
A P3 es treballarà la consciència fonològica només a nivell oral, per tant només es realitzaran jocs d'escoltar i rimes. L'objectiu principal per aquesta primera edat serà el d'entrenar l'habilitat d'escolta selectiva dels sons i adonar-se que les paraules rimen.
Amb els jocs d'escoltar es potenciarà l'hàbit d'atenció i es millorarà la memòria auditiva.
Amb els jocs de rimes i cançons s'iniciarà el nen en les claus fonològiques per generar rimes i patrons sonors de la parla.           


 
Possibles jocs d'escoltar per fer durant el primer curs del segon cicle d'infantil ordenades segons el grau de dificultat, poden ser:

- Escoltar i reconèixer sorolls fets pel propi cos, per instruments, per l'entorn.
- Identificar un soroll concret d'entre altres.
- Seqüenciar sorolls en l'ordre en què s'han escoltat.
- Identificar el lloc d'on prové un so que escoltem.
- Jugar a fer el soroll que fan els animals (onomatopeies).
- Captar un so específic escoltat anteriorment entre d'altres de semblants.
- Identificar els errors en un conte o poema conegut. La mestra al llegir-lo cometrà errors canviant paraules per altres que signifiquin el contrari o substituint una paraula per una altre, canviant l'ordre de les paraules i invertint l'ordre dels esdeveniments.
- Entendre i seguir instruccions verbals en la seqüència correcta (dues accions).

Possibles jocs amb rimes durant el curs de P3 ordenades per grau de dificultat, poden ser:

- Escoltar poemes llegits per la mestra exagerant la mètrica i la rima.
- Adonar-se de la rima que poden trobar als contes que els explica la mestra: El Patufet, La rateta presumida, Els Tres porquets,...
- Aprendre petits poemes i rimes.
- Recitar en veu baixa un poema i dir en veu més alta les paraules que rimen.
- Centrar l'atenció en la rima de les cançons (per ex: La gallina ponicana), jugant a seguir el ritme amb el moviment i fer una acció cada vegada que senten una paraula concreta.
- Buscar paraules que rimin amb una proposada per la mestra. Al principi es poden donar imatges on buscar possibles paraules.


Si voleu més informació sobre com treballar la consciència fonològica podeu consultar la llicència d'estudis de l'Enriqueta Garriga: Consciència fonològica en els infants. Un programa de classe.
Podeu trobar-ho en format PDF a la xarxa i al bloc: Racó de les paraules.


17 de gen. 2015

Contes matemàtics

Una bona manera de treballar els problemes a educació infantil és a través de contes matemàtics. Amb EntusiasMat s'utilitzen de diferents maneres. El fet de plantejar el problema com si d'un conte es tractés facilita la motivació de l'alumne a l'hora d'escoltar-lo i voler-lo resoldre. Després es pot demanar la resolució d'aquest a través del càlcul mental, deixant-los calcular la quantitat amb dits, representant el problema a través d'una representació teatral o fer-ho amb material. El fet de plantejar una situació matemàtica a través d'una conte a vegades despista a l'alumne perquè es fixa més en la història que en les quantitats que van apareixent en ella. Per tant, es demana un esforç extra per part del nen a l'hora de comprendre, ja que ha de seguir el fil conductor de la història i a la vegada fixar-se en els plantejaments matemàtics que cal resoldre. A mida que el  nen es va fent més gran el conte pot ser més llarg i complicat on l'atenció serà molt important per tal de poder anar memoritzant les dades que van apareixent.
Un exemple per treballar a P5 podria ser a partir d'una història de granotes on els alumnes utilitzaran una cartolina, pelfa, ... com a base i fitxes per representar la situació:

Hi havia una vegada un estany on hi vivien moltes granotes i tot el dia prenien el sol. De sobte 4 granotes van saltar sobre unes fulles que suraven sobre l'aigua (en aquest moment els alumnes han d'agafar 4 fitxes i posar-les sobre la cartolina com si es tractés de l'aigua). 
Al cap d'una estona s'hi van afegir 3 granotes més (els nens han d'agafar 3 fitxes més i col·locar-les sobre la cartolina). Quantes granotes hi havia ara a l'estany? (els infants compten les fitxes que tenen sobre la cartolina per saber el resultat). 
Després de prendre el sol una bona estona una granota va decidir capbussar-se a l'aigua i va marxar (els alumnes han de treure una fitxa). Quantes granotes van quedar ara a l'estany?






A l'hora de realitzar aquest tipus d'activitats els alumnes han de saber si el que els toca fer és posar o treure fitxes per sumar o restar i no només ens serveix per observar com ho fan per comptar correctament en cada moment  sinó que també podem observar fàcilment el nivell d'atenció i d'organització  que té cada nen. Aspectes que li facilitaran o dificultaran el seguiment del problema.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...