30 de nov. 2013

Poema de Nadal de la Joana Raspall

Després de fer durant molts anys el mateix poema de Nadal a P5, aquest curs ens hem decidit a canviar. Aquest Nadal aprendre'm un poema de la Joana Raspall que els nens ja coneixen perquè la vam treballar el passat Sant Jordi.



La nit de Nadal
el bosc s’engalana;
els avets s’estiren
per fer la sardana
entorn del Nadó.

Una soca vella
no pot afegir-s’hi
i diu amb tristor:
 —Jo ja no sóc bona
per res; no tinc branques.

Mes, pel cel ressonen
les veuetes blanques
dels àngels que diuen: 
—Sí, que vals! no ploris!
seràs el tió!

Joana Raspall
 



26 de nov. 2013

Mandales nadalenques

S'acosten dies de feina, s'acosta el Nadal i a l'escola ja estem començant a preparar la tapa per l'àlbum, la postal, el treballet de Nadal, el calendari d'advent, el festival,... El temps se'ns tira a sobre i els nens cada vegada estan més nerviosos. Són uns nervis barrejats d'il·lusió per l'arribada de les festes i pel trencament de la rutina. Durant aquests dies segur que ens caldrà buscar estratègies i dedicar moments per retrobar la calma. Les mandales són un bon recurs que ens asseguren una bona estona de treball relaxat i encara més si acompanyem el moment de música adient.
Aquí en teniu un bon recull. Espero que us ajudin a acabar el trimestre amb més tranquilitat.









 

23 de nov. 2013

Les regletes Cuisenaire

Les regletes de Cuisenaire són un material didàctic per tots conegut però potser no tant utilitzat. A infantil mai havíem fet servir aquest material tot i conèixer-lo, fins que aquest curs amb el projecte EntusiasMat hem començat a utilitzar-lo i estem descobrint la gran quantitat d'activitats que es poden fer. Es tracta d'un material manipulatiu que afavoreix les habilitats de pensament matemàtic i proporciona estratègies de càlcul.


El seu creador, Emile George Cuisenaire (1891-1976), mestre rural, va proposar que l'infant havia d'aprendre mitjançat l'acció, ja que al experimentar aprèn a relacionar, pot autocorregir-se i aprèn de la seva pròpia experiència

 “La visión se asocia a la acción,  la comprensión, el cálculo, y la comprobación”


A P5 hem començat a treballar aquest material seguint els passos següents:

1. Relacionant cada regleta amb un color (igual color igual longitud).
2. Establint equivalències numèriques. Cada regleta correspon a un número.
3. Ordenant les regletes de manera ascendent i descendent.
4. Fent relacions més gran que..., més petit que..., igual, a partir de la comparació de longituds.
5. Buscant la relació entre números (cada número és igual a l'anterior +1).
6. Descomposant números. En cada número hi estan inclosos els números anteriors.
7. Anotant les diferents descomposicions incloses en cada número anem introduint la suma.



Les regletes Cuisenaire es poden començar a utilitzar des de P3 fent-ne un ús més lúdic que permeti al nen anar descobrint-les poc a poc  i introduint activitats senzilles. En aquest vídeo podeu veure'n totes les possibilitats de manera progressiva durant l'etapa d'Educació Infantil.

El més interessant a l'hora d'utilitzar les regletes numèriques és que podran utilitzar-les també al llarg de tota la primària per treballar la resta, la desena, la multiplicació, la divisió, les fraccions,...

18 de nov. 2013

Rodolinem

Per tal de treballar la consciència fonològica són molt útils els rodolins. Per fer rimar dues paraules ens hem de fixar en el so final de la paraula i fins que no hi ha una bona consciència fonològica costa. Per ells és més fàcil fixar-se en el so inicial.
Primer hem pensat paraules que acabessin amb el mateix so a partir d'un paraula proposada per la mestra. Després hem associat tots els cartrons del joc fixant-nos en el so final i finalment hem jugat a fer rodolins.


Cada alumne tenia un cartró amb una paraula i havia de buscar un company que tingués una altra paraula que acabés igual per tal de poder fer després un rodolí. Com que les paraules ja estaven treballades en anteriors sessions no ha costat trobar parella. 




Un cop aparellats han pensat entre tots dos un rodolí amb les dues paraules que els han tocat i l'han escrit en un paper. 
S'ho han passat molt bé fent aquest joc i també s'han esforçat molt per aconseguir un bon rodolí.



13 de nov. 2013

Gats de plastilina

Els nostres veïns són la classe dels gats i, igual que nosaltres, estan fent el seu projecte. Agafant com a idea els passos per fer un gat de plastilina que havien vist al Pinterest s'han posat a fer-ne també. Els passos semblaven senzills però la veritat és que els ha costat força de fer. El resultat final, però, ha estat fantàstic. Amb aquesta manualitat han treballat molt bé la motricitat fina i l'atenció i al final se n'han ensortit perfectament.

Aquí teniu el muntatge del gat pas a pas:


I el resultat final!!!



 http://krokotak.com/2013/04/plasticine-black-cat/


8 de nov. 2013

La tapa pel projecte dels dofins

La classe dels dofins anem aprenent moltes coses d'aquests simpàtics animals i, tot i que encara ens queda molta feina per fer, ja tenim preparada la tapa pel projecte.
L'última vegada que a P5 vam ser la classe dels dofins ens ho vam passar molt bé fent una mar pels dofins, i aquest curs ho hem tornat a repetir. Els ha encantat. Un cop acabat el mar cada nen ha fet el seu dofí enganxant sobre una plantilla de cartolina, trossos de paper de cel·lofana blau i paper de plata. Sobre el mar tots els dofins segur que hi nedaran molt bé.







7 de nov. 2013

Versatile blogger

Ara fa més d'un any que aquest bloc va rebre el premi Versatile Blogger i avui torna a arribar aquí. És curiós veure com poden estar de temps donant voltes i voltes pels blocs de tot el món i que després de tant temps tornin. Un premi sempre fa il·lusió però aquest ha estat dels que més per dos motius.
El primer és que m'ha arribat de part d'un bloc que no coneixia: pensaments de colors de mestr@. Es tracta d'un bloc petit, íntim, ple de sentiment i sensibilitat. És el bloc de la Sílvia, una mestra que s'expressa amb senzillesa i naturalitat. Un bloc on hi podem trobar una mica de tot. No deixeu de visitar-la!
El segon motiu és perquè a més de donar-lo a Un polsim de sal també me l'ha fet arribar pel meu altre bloc Racons, somnis i colors. Un bloc que, també com el de la Sílvia, és petit, més personal, on escric sobre coses que m'agraden. Allà tan hi podeu trobar ressenyes de lectures que faig, com comentaris sobre llocs que he visitat o entrades sobre art. La lectura, viatjar i l'art, les meves tres passions, juntament amb la meva professió. També us convido a fer-hi una passejada i si hi feu un comentari... això ja seria preciós. Alguns ja em consta que em seguiu aquí i allà. Per Racons, somnis i colors aquest sí que és el seu primer premi i això sí que fa molta il·lusió. I més ara que fa un temps que el tinc una mica abandonat per manca de temps. A veure si ben aviat hi faig una nova entrada.
Aquí no el compartiré perquè ja ho vaig fer, però a Racons, somnis i colors sí que ho faré.


Moltes gràcies Sílvia!!!

3 de nov. 2013

Material de consciència fonològica

Al bloc de la Lucía: Audición y Lenguaje acabo de trobar un material de consciència fonològica que segur que m'anirà molt bé per treure noves idees per treballar amb els meus alumnes de P5. Malgrat sigui en castellà segur que pot ser de gran utilitat. Us el deixo aquí perquè l'utilitzeu i compartiu.
Ja us explicaré quins jocs he fet amb els meus peques.



http://creena.educacion.navarra.es/recursos/guiastatdah/pdfs/habilidades_fonologicas.pdf 

1 de nov. 2013

Naixement d'un dofí

Els dofins neixen de la panxa de la mare i els nens i nenes de la classe dels dofins han pogut observar amb aquest espectacular vídeo, que ho fan per la cua!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...